Drama jest obecnie uważana za jedną z najbardziej efektywnych metod edukacyjno-profilaktycznych. Wykorzystuje ona naturalną umiejętność człowieka do wchodzenia w role. Popatrzmy na dzieci, już dwulatki naśladują zwierzęta, inne dzieci, by stopniowo wchodzić w role innych, mamy, cioci, koleżanki, pani w szkole...
W dramie poprzez wchodzenie w różne role mamy okazje obserwować i przeżywać nie tylko reakcje wypływające z naszych osobistych doświadczeń, lecz także te, które wynikają z roli. Mamy możliwość spojrzenia z dystansu i przeanalizowania sytuacji problemowych, nazwania emocji, które im towarzyszą, zrozumienia lepiej siebie i innych oraz trenowania nowych zachowań i umiejętności.
Drama tworzy sytuacje edukacyjne poprzez angażowanie uczestników na trzech poziomach:
- fizycznym (zaangażowanie ruchu, ciała w trakcie improwizacji)
- emocjonalnym (zaangażowanie emocji w trakcie wchodzenia w role)
- intelektualnym (dyskusje i podsumowanie po improwizacjach)
Zajęcia realizowane będą przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, które powstało z inicjatywy absolwentów Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW i stypendystów programu „Socrates – Erasmus”, studiujących na Wydziale Dramy Uniwersytetu w Exeter (UK).