GŁÓWNE PRZESŁANIE:
*Stworzenie warunków do rozwoju i wzmocnienia grupy wolontariuszy z terenu gminy Brody
*Propagowanie idei wolontariatu, upowszechnianie programów wolontarystycznych wśród młodzieży i organizacji
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM WSPÓŁPRACY Z WOLONTARIUSZAMI
- zapoznanie ze specyfiką zaburzeń autystycznych i metodami pracy z osobami z autyzmem
- poznanie rodzin i dzieci z autyzmem, z którymi będą pracować wolontariusze
- wspólne zajęcia, zabawy w świetlicy terapeutycznej wolontariuszy i osób autystycznych
2. Zwiększenie zakresu pomocy opiekuńczo – terapeutycznej w ramach pracy wolontarystycznej
- konsultacje indywidualne z wolontariuszami na temat ich podopiecznych
- współuczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez specjalistę
- rozwiązywanie bieżących potrzeb, problemów w zakresie pracy z dziećmi autystycznymi
3. Praca wolontariuszy z dziećmi w świetlicy
PROGRAM EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZY DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ i GIMNAZJUM W BRODACH
Główne założenia:
*wyposażenie uczestników w podstawowe wiadomości o przepisach regulujących pracę wolontarystyczną,
* zachęcenie do konsekwentnego działania w ramach wolontariatu
*rozwijanie u uczniów postaw otwartości i wrażliwości na potrzeby szkolnego i lokalnego środowiska
*umożliwianie młodzieży do podejmowania działań na rzecz potrzebujących pomocy
* rozwijanie pasji i zainteresowań młodzieży
* promocja idei wolontariatu w szkołach
1. „ Dlaczego warto być wolontariuszem?” - warsztaty informacyjno – motywacyjne
- zachęcenie do działania w ramach wolontariatu i odpowiedź na pytania: czy mam jeszcze wolny czas; co może robić wolontariusz; jak szukać miejsca pracy/osoby potrzebującej; co ja chcę robić (moje predyspozycje do pracy zespołowej, umiejętności, zaangażowanie)
- zachęcenie do konsekwentnego działania w ramach wolontariatu
2. „Świat osób autystycznych” – warsztaty dla uczniów gimnazjum
- jak widzi, słyszy i czuje osoba z autyzmem
3. „Uczymy się i bawimy wspólnie” – lekcje wychowawcze w starszych klasach szkoły podstawowej z udziałem rodzica dziecka z autyzmem i terapeuty
- przekazanie wiedzy na temat uczniów z autyzmem z klas młodszych ich specyficznym zachowaniu, zdolnościach
- uwrażliwienie na osoby niepełnosprawne w środowisku szkolnym ( wzbudzenie empatii i sympatii do tych osób; uaktywnienie się młodzieży w czasie przerw lekcyjnych w zakresie opieki i wspólnej zabawy z osobami niepełnosprawnymi)
- przygotowanie środowiska szkolnego (szczególnie uczniów) na pojawienie się w klasach osób z autyzmem
- nauka zabaw, gier, pląsów przydatnych w zabawie z osobami autystycznymi
- wspólne obejrzenie filmów o osobach autystycznych
Elżbieta Konopacka
SPOA "Dalej Razem"